LRF και φωτογραφία

LRF και φωτογραφία

Η τεχνική του light rock fishing είναι ένα παρακλάδι του spinning που έχει βρει φανατικό κοινό και έχει εδραιωθεί για τα καλά και στη χώρα μας πλέον. Τα αλιεύματά της είναι κυρίως ο μικρόκοσμος της θάλασσας, ψάρια που έχουν μικρό μέγεθος, αλλά πολλή ομορφιά, ποικιλία χρωμάτων και σχημάτων.

Η μεγάλη πλειοψηφία των ψαριών που θα χτυπήσουν και θα πιαστούν στο δόλωμά μας στο lrf είναι γενικώς αποδεκτό ότι θα (πρέπει να) απελευθερωθούν. Αλλά μια καλή φωτογραφική απαθανάτισή τους δίνει ένα πολύ όμορφο και ιδιαίτερο αισθητικά αποτέλεσμα που απέχει πολύ από την απλή καταγραφή μιας συνηθισμένης ψαριάς του spinning. Η σωστή αποτύπωσή τους σε μια φωτογραφία έχει κάποιες ιδιαιτερότητες και θα μας απασχολήσει σε αυτό το άρθρο, ώστε να γίνει ευκολότερα και με ικανοποιητικό αποτέλεσμα.

lrf_photo1
Θα δώσουμε κυρίως κάποια tips και συμβουλές για την macro ή close-up φωτογράφιση, μιας αυτός είναι ο σωστός τρόπος να τραβήξουμε όμορφες φωτογραφίες τα μικρά μας ψαράκια, που θα «χάνονταν» μέσα σε ένα πιο μεγάλο φωτογραφικό κάδρο. Αν υπάρχει στον εξοπλισμό μας μια φωτογραφική μηχανή με ικανότητα macro mode, τότε την προτιμάμε, καθώς το αποτέλεσμα θα είναι αρκετά καλύτερο σε ό, τι αφορά την ποιότητα εικόνας, αλλά και με ένα smartphone και τους κατάλληλους χειρισμούς θα μπορέσουμε να πάρουμε μερικές ικανοποιητικές λήψεις.

lrf_photo2
Οπωσδήποτε έχουμε πάντα στο νου μας ότι ο χρόνος που έχουμε στη διάθεσή μας για τις φωτογραφίες μας είναι πολύ περιορισμένος, λίγα δευτερόλεπτα μόνο, καθώς πρέπει το συντομότερο δυνατό να επιστραφούν τα ψαράκια στη θάλασσα. Γι’ αυτό είμαστε προετοιμασμένοι για τις λήψεις μας στη διάρκεια του ψαρέματος και αρκούμαστε σε 3-4 γρήγορα κλικ πριν επιστρέψουμε το ψάρι στο φυσικό του περιβάλλον. Αν έχουμε μηχανή, φροντίζουμε στο ψάρεμά μας να την έχουμε ήδη ανοιχτή και σε macro mode εστίασης, ενώ το κινητό είναι επίσης με ήδη ανοιχτή την φωτογραφική. Έτσι γλιτώνουμε μερικά πολύτιμα δευτερόλεπτα και η επιστροφή των μικρών αλιευμάτων στο φυσικό τους περιβάλλον είναι πιο σύντομη.

lrf_photo3Ο σωστός φωτισμός στη φωτογραφία και κυρίως στις νυχτερινές λήψεις είναι ένα από τα σημαντικότερα στοιχεία της επιτυχίας, το Α και το Ω των καλών φωτογράφων. Καλό είναι κυρίως σε νυχτερινές λήψεις να φοράμε ένα φακό κεφαλής, τον οποίο θα χρησιμοποιήσουμε σαν πηγή φωτός, μιας και το αποτέλεσμα είναι πολύ καλύτερο όταν η πηγή φωτός έρχεται από διαφορετική γωνία από αυτή του φακού της φωτογραφικής. Οπότε απενεργοποιούμε το φλας και φωτίζουμε το ψάρι μας με τον φακό που φοράμε στο κεφάλι, προσέχοντας φυσικά να μην μπούνε μπροστά στη δέσμη του φωτός τα χέρια μας με τη φωτογραφική μηχανή.

lrf_photo8Έτσι αποφεύγουμε ανεπιθύμητες σκιάσεις που θα δημιουργούνταν αν αφήναμε τον φωτισμό στο φλας της φωτογραφικής μας μηχανής. Σε ημερήσιες λήψεις προσέχουμε ώστε το φως του ήλιου να το έχουμε πλάτη όταν φωτογραφίζουμε. Με τον φωτισμό κόντρα ή πίσω από το ψάρι μας, το αποτέλεσμα χάνει σημαντικά σε τόνους και κορεσμό χρωμάτων, ενώ μπορεί να έχουμε και ανεπιθύμητα artifacts. Αν είναι αρκετά φωτεινή η μέρα και το φόντο μας, τότε ενεργοποιούμε στη μηχανή μας το υποχρεωτικό φλας ακόμα κι αν μας φαίνεται περίεργη η χρήση του τη μέρα. Αυτό γίνεται ώστε να εξισορροπήσει ο φωτισμός του φλας στο αντικείμενό μας την υψηλότερη φωτεινότητα του περιβάλλοντος (fill-in flash τεχνική).

lrf_photo6Η εστίαση στη macro φωτογράφιση πρέπει να είναι προσεκτική και πετυχημένη για ένα καλό αποτέλεσμα. Μια ανεστίαστη ή λάθος εστιασμένη φωτογραφία είναι μια άχρηστη συνήθως φωτογραφία. Το σημείο εστίασης μπορούμε συνήθως να το ελέγξουμε στις φωτογραφικές μηχανές και λίγο πιο δύσκολα στα smartphones. Γενικά το σωστό σημείο εστίασης είναι είτε στο στόμα του ψαριού (όπου βρίσκεται και το τεχνητό μας) είτε στα μάτια του.

lrf_photo4Έτσι πετυχαίνουμε να είναι καθαρό και εστιασμένο το πεδίο που κυρίως μας ενδιαφέρει και να είναι πιο «θολό» (ή φλουταρισμένο όπως λέγεται στη φωτογραφική αργκό) το φόντο μας, κάνοντας το ψάρι μας να «ξεκολλάει» από το φόντο και να αναδεικνύεται καλύτερα. Βγάζουμε πάντα παραπάνω από μία φωτογραφία το ίδιο θέμα, από την ίδια γωνία λήψης, αλλά και από διαφορετικές, ώστε να έχουμε και περισσότερες πιθανότητες κάποια από τις φωτογραφίες μας να είναι σωστά εστιασμένη και να δοκιμάσουμε διαφορετικά κάδρα.

lrf_photo7Η σταθερότητα της φωτογραφικής ή του smartphone θα παίξει επίσης πολύ σημαντικό ρόλο. Κυρίως οι βραδινές φωτογραφίες έχουν την τάση να βγαίνουν «κουνημένες» σε πολύ μεγάλο βαθμό, καθώς η μηχανή χρησιμοποιεί αναγκαστικά μεγάλο χρόνο ανοίγματος του κλείστρου. Μερικά κλασικά κόλπα για να αποφύγουμε αυτό το φαινόμενο είναι η στήριξη της μηχανής μας σε σταθερό σημείο (έδαφος, τρίποδο, τσάντα, πάνω μας…), η αύξηση της ευαισθησίας (του ISO), ενώ αν υπάρχει επιλογή χρήσης χρονομετρητή λίγων δευτερολέπτων (πχ.2”) το επιλέγουμε οπωσδήποτε, μιας και έτσι γλιτώνουμε το αναπόφευκτο κούνημα της μηχανής την ώρα που πατιέται το κουμπί.

lrf_photo5
Η αρχική λήψη της εικόνας μας είναι πολύ σημαντική, αλλά ευτυχώς υπάρχουν και τρόποι να βελτιώσουμε το τελικό αποτέλεσμα με την χρήση λογισμικού και προγραμμάτων μετά την λήψη. Οι κυριότερες παρεμβάσεις θα είναι στην βελτίωση του contrast, στην ενίσχυση του χρωματικού κορεσμού, στην αύξηση της ευκρίνειας, ενώ μπορούμε να προσθέσουμε κατά περίπτωση και διάφορα εφέ που κάνουν το θέμα μας να ξεχωρίζει περισσότερο, όπως βινιετάρισμα (vignetting), επιλεκτικό φλουτάρισμα του φόντου κλπ.

lrf_photo10Αυτές συνήθως οι παρεμβάσεις υπάρχουν σε πολλά applications έτοιμες για χρήση με εύκολο τρόπο ακόμα και από έναν αρχάριο. Έτσι το τελικό αποτέλεσμα σε σύγκριση με την αρχική μας εικόνα είναι πολύ πιο όμορφο και εντυπωσιακό, αρκεί να αποφύγουμε τις υπερβολές που θα χαλάσουν τελικά αντί να ομορφύνουν την εικόνα μας.

lrf_photo9

Categories: LRF

About Author

Νίκος Μιχαηλίδης

Γεννήθηκε στη Θεσσαλονίκη και είναι κάτοικος Περαίας Θεσσαλονίκης εδώ και εφτά χρόνια, δίπλα στην θάλασσα δηλαδή.Το ψάρεμα είναι το πάθος του και από μικρός 13-14 ετών ξεκίνησε να κάνει ψαροτούφεκο, που ήταν η μέχρι πρόσφατα βασική του τεχνική ψαρέματος και αγαπημένη ενασχόληση. Αλλά πάντα είχε ενδιαφέρον και για το παράκτιο ψάρεμα -τις "πετονιές" και παρακολουθούσε την αρθρογραφία σε μόνιμη βάση. Εδώ και πέντε χρόνια περίπου ασχολείται με όλες τις παράκτιες μορφές lure fishing, δηλαδή το spinning και τα παρακλάδια του (eging, LRF, shore jigging), το οποίο τον κέρδισε γιατί μπορεί να το εξασκεί ανά πάσα ώρα και στιγμή και όπου υπάρχει θάλασσα. Το κυριότερο όμως είναι ότι του πρόσφερε και αρκετές γνωριμίες που κατέληξαν σε όμορφες φιλίες. Ερασιτεχνικά ασχολήθηκε για χρόνια και με την φωτογραφία και την επεξεργασία της, οπότε το πάντρεμα με το ψάρεμα ήταν μάλλον αναπόφευκτο!