Λαβράκια στις παραλίες της Σάμου

Σε αυτό το άρθρο θα κάνουμε μια σύντομη περιγραφή όσον αφορά το συντροφικό ψάρεμα spinning σε παραλίες της Σάμου με στόχο τα μεγάλα λαβράκια και θα μοιραστούμε μαζί σας κάποια συμπεράσματα και ορισμένους προβληματισμούς. Αν και γεννήθηκα και μεγάλωσα στη Σάμο, η επαφή μου με το ψάρεμα περιοριζόταν μόνο σε κάποια ψαρέματα από βάρκα με τον πατέρα μου κυρίως για θράψαλα και κολιούς.

Περνώντας τα φοιτητικά μου χρόνια στην πόλη του Βόλου, τα απογεύματα που κατεβαίναμε με τα παιδιά στην παραλία της πόλης για καφέ, έβλεπα κάτι τύπους με καλάμια μανιωδώς να ρίχνουν και να μαζεύουν επίμονα τεχνητά δολώματα. Η αντίδραση τόσο εμένα όσον και των υπολοίπων της παρέας ήταν η ειρωνεία και ο χλευασμός για αυτά τα άτομα για το τι αποσκοπούσαν να πετύχουν. “Μακάριοι οι πτωχοί τω πνεύματι” νομίζω ταίριαζε άνετα στην περίπτωσή μας.

samos_paralies7
Που να φανταστώ ότι από το 2009 που γύρισα πια μόνιμα στο νησί, θα γινόμουν από του φανατικότερους οπαδούς αυτής της τεχνικής που στην πορεία έμαθα ότι ονομάζεται spinning. Λοιπόν που λέτε, ξεκίνησα και εγώ με ένα απλό σύνολο και το πρώτα πράγμα που έκανα ήταν να δοκιμάζω επί καθημερινής βάσης την τύχη μου στην μπούκα του λιμανιού του Καρλοβάσου με στόχο τους λούτσους που κρατάει το μέρος. Στο νησί μας, καλώς ή κακώς, η έννοια του spinning είναι συνυφασμένη με το ψάρεμα του λούτσου διότι αυτό το είδος υπάρχει σε μεγάλες ποσότητες και κάποιες περιόδους του χρόνου, σε πολύ σεβαστά μεγέθη.

Οι πρώτες προσπάθειες για το ψάρεμα λαβρακιού

samos_paralies1Στην πορεία, τόσο μέσα από συζητήσεις με ψαράδες της περιοχής, όσο και μέσα από το διαδίκτυο -που σιγά σιγά οι ψαρευτικές πληροφορίες ήταν περισσότερο διαθέσιμες στο ευρύ κοινό- άρχισα να έχω κάποιες αναζητήσεις και ονειρευόμουν να πιάσω ένα μεγάλο λαβράκι, πιστεύοντας ότι θα μου ανεβάσει το ψαρευτικό επίπεδο. Πέρασα λοιπόν στην παραμάνα μου το ένα και μοναδικό τεχνητό surface που είχα και άρχισα τουλάχιστον τρεις φορές την εβδομάδα σε διάφορες ώρες -κυρίως της ημέρας- να οργώνω τις κοντινές παραλίες της περιοχής. Τα αποτελέσματα ήταν μηδαμινά και γρήγορα απογοητεύτηκα και ξεκίνησα πάλι να ψαρεύω με περισσότερο ρυθμό τους λούτσους όπου η επιτυχία ήταν σχεδόν δεδομένη.

samos_paralies8Παρόλα αυτά κάτι με έτρωγε μέσα μου και συνέχισα πιο αραιά μεν, αλλά με πίστη δε, τις αναζητήσεις μου. Δεν πρόκειται να ξεχάσω ένα καλοκαιρινό απόγευμα που ψάρευα στις εκβολές ενός μικρού ρέματος με το γνωστό surface. Ξαφνικά μέσα στην αφρουδιά ένα βίαιο σταμάτημα με τρόμαξε απίστευτα και μετά από μία σύντομη μάχη ένα πανέμορφο λαβράκι 3,700 κιλά ήταν δικό μου. Η χαρά μου ήταν απίστευτη, μα περισσότερο με όπλισε με υπομονή για τη συνέχεια. Οι αναζητήσεις συνεχίστηκαν με περισσότερη ένταση πλέον αλλά οι επιτυχίες ήταν στην κυριολεξία στη χάση και στη φέξη χωρίς αυτό να με πτοεί ιδιαίτερα, μιας και ο λόγος που ψαρεύω είναι περισσότερος να βρίσκομαι όσο το δυνατότερο πιο κοντά στη θάλασσα. Αυτό μόνο με ηρεμεί από την καθημερινότητα!

Έτος 2013 – ορόσημο στο προσωπικό μου ψάρεμα

samos_paralies2Φτάσαμε αισίως στο 2013 όπου μια μέρα ήρθε και με βρήκε στο μαγαζί μου ο καλός μου φίλος Κυριάκος Τσουμίδης και μου είπε ότι θέλει να τον μάθω να κάνει spinning και να ψαρεύουμε παρέα. Ομολογώ ότι η πρόταση με παραξένεψε ευχάριστα γιατί σε καμία περίπτωση δεν θεωρούσα, ούτε θεωρώ, τον εαυτό μου έμπειρο ψαρά πόσο μάλλον “δάσκαλο”. Παρόλα αυτά του έδειξα με μεγάλη μου χαρά ότι ήξερα και ξεκινήσαμε πλέον μαζί να οργώνουμε τις παραλίες του νησιού, στοχεύοντας στα λαβράκια γιατί και τον Κυριάκο τον γοητεύει εξίσου με μένα το περπάτημα σε ερημικές παραλίες απαλλαγμένες από την πολυκοσμία με ό,τι αυτό συνεπάγεται.

samos_paralies6Αφού λοιπόν είδαμε και παραδεχτήκαμε ότι τα τεχνητά τύπου surface (είχαν μπει και άλλα στην ψαρευτική μας φαρέτρα) δεν αποδίδουν όλες τις περιόδους εξίσου καλά, αποφασίσαμε να κάνουμε κάποιους πειραματισμούς, τόσο σε τεχνητά όσο σε τόπους και συνθήκες ψαρέματος και βγάλαμε κάποια συμπεράσματα εντελώς προσωπικά και αυθαίρετα που κατά τη γνώμη μας δουλεύουν στις περιοχές που ψαρεύουμε. Αρχικά προμηθευτήκαμε καθαρόαιμο seabass εξοπλισμό με καλάμια 2,70m c.w. 10-30 γρμ., 2500 μηχανισμό, PE 1 νήμα και 0,23 mm αόρατο παράμαλλο εξαιρετικής ποιότητας.

samos_paralies3Είδαμε λοιπόν ότι μικρές σιλικόνες κυρίως άσπρου χρώματος όπως και floating minnows από 9 έως 11 cm σε φυσικούς χρωματισμούς είχαν θεαματικά αποτελέσματα σε περιοχές που μέχρι πρότινος δεν μου είχαν δώσει τίποτα. Βεβαίως επειδή είναι θάλασσα και όλα συμβαίνουν μας έτυχε παραπάνω από 3 φορές να πάρουμε λαβράκι κάτω από μισό κιλό σε τεχνητό minnow 20cm. Αυτά τα μικρά λαβράκια ήταν η αφορμή να μπούμε και οι δυο μας στην κουλτούρα του c&r κάτι που μέχρι πρότινος δεν είχε περάσει καν από το μυαλό μας. Όσον αφορά τις συνθήκες και τις ώρες ψαρέματος η απάντηση όσο περίεργο και αν ακούγεται είναι όλες!!! Βέβαια με ελαφρύ κυματισμό και θολούρα σαφώς έχουμε πάρει περισσότερα ψάρια αλλά έχουμε πάρει και μεγάλα λαβράκια με απόλυτη νηνεμία και διαύγεια νερών!!

Προβληματισμοί

samos_paralies4Επειδή το νησί μας είναι σχετικά μικρό και όσοι ψαρεύουν λίγο πολύ γνωριζόμαστε, κάνουμε και οι δύο παρέα με αρκετούς ψαροτουφεκάδες. Μέσα από τις συζητήσεις βγήκε το συμπέρασμα ότι κάποιους χειμερινούς μήνες στα ψαρέματά τους ενώ βλέπουν και παίρνουν μεγάλα λαβράκια εμείς εκείνη την περίοδο δεν παίρνουμε ούτε τσιμπιά και το αποδίδουμε στο γεγονός ότι τα ψάρια ίσως είναι αυγομένα ή για κάποιο λόγο δεν προτιμούν τα τεχνητά δολώματα. Το ανάποδα ακριβώς συμβαίνει κυρίως την άνοιξη και τους καλοκαιρινούς μήνες όπου εμείς με spinning παίρνουμε ψάρια και εκείνοι δεν τα βλέπουν καν.

Κλείνοντας με μια ιστορία

samos_paralies5Δεν θα μπορούσα να τελειώσω το άρθρο εάν δεν περιέγραφα μια ιστορία για ένα ψάρι τρόπαιο που πήρε ο Κυριάκος ανήμερα Πρωτοχρονιάς του 2016.Η χαρά μου είναι διπλή αφενός για το μέγεθος του ψαριού και αφετέρου που το πιάσε ένας ψαράς που του έδειξα κάποια βασικά και στην πορεία είχε θεαματική εξέλιξη!! Ανήμερα Πρωτοχρονιάς λοιπόν, ενώ τελειώσαμε τα οικογενειακά τραπέζια είπαμε για το καλό να κάνουμε μια σύντομη εξόρμηση σε κοντινή παραλία της περιοχής. Οι συνθήκες εκείνη την μέρα ήταν πολύ δύσκολες τόσο για τον αέρα που επικρατούσε αλλά κυρίως για την πολύ χαμηλή θερμοκρασία για τα δεδομένα του νησιού (0 βαθμοί Κελσίου). Ξεκινήσαμε λοιπόν το ψάρεμα μας με την ελπίδα εξαιτίας της ημέρας να γίνει ποδαρικό…

samos_paralies9Αν και πήραμε από ένα μικρό χτυπηματάκι κατά τη διάρκεια του ψαρέματος εγκαταλείψαμε γρήγορα τις προσπάθειές μας γιατί από το κρύο δεν μπορούσαμε να σταθούμε. Φύγαμε λοιπόν ο καθένας για τα σπίτια του και κατά τις 23:30 τη νύχτα ενώ ετοιμαζόμουν για βραδινή έξοδο είδα επίμονες κλήσεις στο κινητό από τον Κυριάκο. Πριν το σηκώσω ήξερα ακριβώς τι με ήθελε! Ήταν πλέον γεγονός ένα πανέμορφο λαβράκι 6,100 κιλά είχε πιαστεί από τον Κυριάκο που ξαναπήγε μόνος του γιατί κάτι τον έτρωγε να ψαρέψει. Ήταν το μεγαλύτερο ψάρι που είχε βγάλει ποτέ κάποιος από τους δυο μας και αμέσως τα συναισθήματα χαράς και λύπης με πλημμύρισαν. Χαρά απερίγραπτη για το τρόπαιο του φίλου μου και λύπη μεγάλη που δεν ήμουν παρών να ζήσω από κοντά μαζί του αυτή τη συγκίνηση. Μόνο όποιος είναι spinner πιστεύω μπορεί να νιώσει τι ακριβώς εννοώ!

Categories: Spinning

About Author

Νικόλαος Παπαιωάννου

Ο Νικόλας γεννήθηκε στη Σάμο. Ολοκλήρωσε τις προπτυχιακές και μεταπτυχιακές του σπουδές στη Γεωπονική Σχολή του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας. Σήμερα διατηρεί στο Καρλόβασι κατάστημα εμπορίας γεωργικών ειδών και παραγωγής φυτών. Στον ελεύθερο του χρόνου ασχολείται εντατικά με το ψάρεμα και κυρίως με την τεχνική του spinning κυρίως από βράχια και παραλίες. Τα τελευταία δύο χρόνια έχει ξεκινήσει και ψαρέματα από σκάφος με τις τεχνικές του vertical jigging και του slow jigging.