Καλαμαριέρα (Egi) ΜΕΡΟΣ 7ο – Χρωματισμοί κοιλιάς

Καλαμαριέρα (Egi) ΜΕΡΟΣ 7ο – Χρωματισμοί κοιλιάς

Οι χρωματισμοί της κοιλιάς δεν είναι μόνο χρώμα πάνω στο ρούχο της καλαμαριέρας. Μπορεί να είναι και ταινίες εσωτερικά του ρούχου ή διάφανο πλαστικό σε καλαμαριέρες που δεν έχουν κάποιο ύφασμα να τις καλύπτει. Επίσης, αν το σώμα έχει την ιδιότητα να φωσφορίσει τότε η κοιλιά της καλαμαριέρας θα παίρνει το χρώμα που εκπέμπει ο φώσφορος του σώματος.

Υπάρχουν πολλά χρώματα κοιλιάς στις καλαμαριέρες όπως υπάρχουν και καλαμαριέρες που είναι μονόχρωμες οπότε το χρώμα της ράχης είναι ίδιο με αυτό τις κοιλιάς. Εμείς θα ασχοληθούμε με τους πιο κλασσικούς χρωματισμούς που είναι το λευκό, το ασημί, ο χρωματισμός «ουράνιο τόξο», ο χρωματισμός που φωσφορίζει (glow) και τέλος με τις καλαμαριέρες με διάφανη κοιλιά. Εκτός από αυτούς, υπάρχουν και ο πορτοκαλί, ο ροζ, ο μωβ και ο κόκκινος χρωματισμός για τους οποίους ισχύει ότι και για τους αντίστοιχους της ράχης οπότε δεν χρειάζεται να αναφέρουμε τίποτα παραπάνω.


Λευκό

leyko
Ίσως ο πιο κλασσικός χρωματισμός κοιλιάς αφού οι περισσότερες καλαμαριέρες φέρουν αυτό το χρωματισμό. Ο λόγος που συμβαίνει αυτό όμως, δεν είναι γιατί θεωρείται αξιόπιστος αλλά γιατί οχτώ στις δέκα καλαμαριέρες που τον έχουν, εσωτερικά από το ρούχο, το σώμα τους φωσφορίζει. Το λευκό ύφασμα αφήνει το φως να διαχυθεί καλύτερα στην θάλασσα από κάποιο άλλο χρώμα οπότε για αυτό επιλέγεται σχεδόν κατά κόρον στις καλαμαριέρες με φωσφορούχο σώμα. Με αυτές τις καλαμαριέρες θα ασχοληθούμε παρακάτω για αυτό ας μείνουμε σε αυτές που απλά έχουν άσπρη κοιλιά χωρίς να φωσφορίζει. Αυτός ο χρωματισμός δεν είναι πολύ διακριτός στα μάτια των καλαμαριών οπότε προτείνεται για ψάρεμα σε νερά με καλή ορατότητα αλλά και όταν τα καλαμάρια είναι καχύποπτα.


Ασημί

ashmi
Συνήθως ασημί χρώμα στην κοιλιά διαθέτουν οι καλαμαριέρες που είναι απομίμηση των μικρών ψαριών που κυνηγούν τα καλαμάρια. Συνδυάζονται κυρίως με μπλε ράχη και κάποιες φορές με πράσινη ενώ προτείνεται για ψάρεμα σε νερά με καλή ορατότητα. Όταν μιλήσαμε για την μπλε ράχη περιγράψαμε και άλλους τρόπους που μας είναι χρήσιμη οπότε το ίδιο ισχύει και για την ασημί κοιλιά.


«Ουράνιο τόξο»

rainbow
Αυτός ο χρωματισμός μπορεί να περιγραφεί μόνο με μια φωτογραφία! Διάφορες αποχρώσεις των βασικών χρωμάτων, η μια δίπλα στην άλλη σε άνιση κατανομή πάνω στην κοιλιά της καλαμαριέρας, συγκροτούν μια εικόνα πολύ παράξενη στα δικά μας μάτια. Παρόλα αυτά θεωρείται ένα πολύ κλασσικός χρωματισμός κοιλιάς στην Ιαπωνία όπου βέβαια το ψάρεμα γίνεται επί το πλείστον κατά την διάρκεια της ημέρας. Έτσι λοιπόν, αυτός ο χρωματισμός παρατηρήθηκε ότι αποδίδει καλύτερα σε συνθήκες καλής και μέτριας ορατότητας οπότε προτείνεται για ημερήσιο ψάρεμα σε καθαρά νερά ή λίγο θολά ή σε καθαρά με συννεφιά. Εμείς μπορούμε να τον χρησιμοποιήσουμε το σούρουπο ή το ξημέρωμα και το βράδυ σε φωτισμένα σημεία με καθαρά νερά. Αυτό που έχει ενδιαφέρον είναι το γεγονός ότι ο χρωματισμός αυτός τις περισσότερες φορές δεν βρίσκεται πάνω στο ρούχο της καλαμαριέρας αλλά εσωτερικά του ως ταινία ή ως μόνιμος χρωματισμός του σώματος.


Διάφανη κοιλιά

diafano
Οι καλαμαριέρες που δεν καλύπτονται από κάποιο ρούχο συνήθως έχουν διάφανο πλαστικό σώμα ώστε να μπορεί να περνά το φως μέσα από την καλαμαριέρα και έτσι να έχει πάντοτε το ίδιο φως με αυτό που υπάρχει στο νερό. Προτείνονται για ημερήσιο ψάρεμα και μάλιστα σε πολυψαρεμένα μέρη όπου τα καλαμάρια είναι ιδιαίτερα επιφυλακτικά. Σε κάποια DVD της Daiwa για το Eging χρησιμοποιούσαν τέτοιου τύπου καλαμαριέρες τις πολύ ηλιόλουστες μέρες. Στην χώρα μας, όσες τέτοιου τύπου έχουν πέσει στην αντίληψη μου, διαθέτουν εσωτερικά κάποια ασημί πρισματική ταινία ή κάποιο λαμπάκι ή κάποια φωσφορούχα ταινία. Στην κατοχή μου έχω κάποιες με λαμπάκι και δυο από τις καινούργιες Yo-zuri Duel EZ-Q οι οποίες όμως έχουν και αυτές υγρό φώσφορο και φωσφορίζουν οπότε δεν μπορούσα να βγάλω κάποιο συμπέρασμα για την αποδοτικότητα της διάφανης κοιλιάς την νύχτα. Αυτό που είναι σίγουρο πάντως, είναι ότι δεν είναι διακριτή όσο κάποιο χρώμα και η απόδοση της σίγουρα εξαρτάται από το χρώμα της ράχης.


Χρωματισμός που φωσφορίζει

glow
Στην ουσία δεν πρόκειται για κάποιο χρωματισμό αλλά για την ιδιότητα εκείνη των καλαμαριερών να φωσφορίζουν αφού πρώτα τις έχουμε φωτίσει με κάποιο τεχνητό φως. Καλαμαριέρες που φωσφορίζουν ολόκληρες ή μόνο οι κοιλιές τους, υπάρχουν πάρα πολλές στο εμπόριο και προτείνονται από τις εταιρείες καθαρά για νυχτερινό ψάρεμα ενώ στην χώρα μας χαίρουν μεγάλης εκτίμησης αλλά και μεγάλης καχυποψίας από μια μερίδα ψαράδων. Πριν κάνω μια ηλεκτρονική συζήτηση με ένα γιαπωνέζο ερασιτέχνη ψαρά που ασχολείται φανατικά με το eging, ήμουν και εγώ ένας από αυτούς που κοιτούσαν με μισό μάτι τις καλαμαριέρες που φωσφορίζουν. Οι πληροφορίες που μου έδωσε πάνω σε αυτό το θέμα, με έκαναν να αλλάξω γνώμη και σχεδόν αμέσως μετουσιώθηκαν σε πολύ καλά αποτελέσματα. Δεν ξέρω όμως κατά πόσο ευσταθούν επιστημονικά, για αυτό σας τις μεταφέρω με κάθε επιφύλαξη. Οι καλαμαριέρες που φωσφορίζουν στην πράξη απορροφούν και εκπέμπουν το φως με το οποίο τις έχουμε φωτίσει και έχουν την ικανότητα να εκπέμπουν αυτό το φως για κάποιο συγκεκριμένο χρονικό διάστημα μετά την απομάκρυνση του φακού. Το φαινόμενο αυτό ονομάζεται φωσφορισμός και όλοι, λίγο πολύ, το γνωρίζουμε από πρώτο χέρι, ψαρεύοντας με τέτοιες καλαμαριέρες. Αυτό που δεν γνώριζα, ήταν πως έχει σημασία με τι φως θα φωτίσουμε την καλαμαριέρα. Τι εννοώ; Το φως είναι ακτινοβολία και η καλαμαριέρα ακτινοβολεί το συγκεκριμένο φως με το οποίο θα την φωτίσουμε. Έτσι, όταν εμείς την φωτίσουμε με ένα απλό φακό θα ακτινοβολεί το ορατό φως ενώ αν την φωτίσουμε με ένα black light θα ακτινοβολήσει υπεριώδες ακτινοβολία (UV). Τα καλαμάρια, όπως είπαμε παραπάνω, μπορούν να δουν 3 από τα 6 φάσματα της υπεριώδους ακτινοβολίας οπότε εύκολα καταλαβαίνει κανείς πόσο πιο αντιληπτή γίνεται η καλαμαριέρα μας στην δεύτερη περίπτωση. Στα δικά μου ψαρέματα, η χρήση black light μου επέφερε εκπληκτικά αποτελέσματα σε σχέση με τον φωσφορισμό της καλαμαριέρας με ένα απλό φακό. Δεν ήταν λίγες οι φορές που μόλις η καλαμαριέρα πάτωνε και έκανα ένα τίναγμα, αμέσως μετά το καλαμάρι καρφωνότανε στα γκίνια! Όλα αυτά όμως, στο ψάρεμα του καθένα από εσάς, είναι σχετικά και απλά τα αναφέρω σαν μια άποψη και τίποτα παραπάνω. Τέλος, αυτό που πρέπει να προσθέσουμε είναι ότι τα τελευταία χρόνια υπάρχουν καλαμαριέρες που φωσφορίζουν σε διάφορά χρώματα εκτός του γνωστού πράσινου που ξέρουμε. Ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι το μοντέλο της Yo-zuri AORI-Q-RS που ακτινοβολεί ένα μπλε χρώμα κάτω από το φως του black light.

Yo-zuri New-AORI-Q-RS

Μετά από όλα αυτά, οδηγούμαστε στο συμπέρασμα ότι οι χρωματισμοί ή ο τύπος της κοιλιάς μπορούν να κάνουν την διαφορά στο ψάρεμα μας. Αν συνδυάσουμε τις πληροφορίες για την ράχη και για την κοιλιά μπορούμε να κάνουμε την καλαμαριέρα μας όσο πιο αντιληπτή θέλουμε στα μάτια των καλαμαριών, έχοντας πάντα λάβει υπόψη την ορατότητα μέσα στο νερό. Το πόσο αντιληπτή καλαμαριέρα θα επιλέξουμε όμως έχει να κάνει και με το πόσο δραστήρια κυνηγούν τα καλαμάρια στην περιοχή. Έτσι αν βλέπουμε καχύποπτες συμπεριφορές επιλέγουμε πιο «διακριτικές» καλαμαριέρες από ότι όταν τα καλαμάρια έχουν όρεξη για επιθέσεις. Για αυτό λοιπόν μην παραξενευτείτε αν δείτε τις μεγάλες εταιρείες κατασκευής καλαμαριερών, όταν σας προτείνουν χρωματισμούς, να δίνουν μεγάλη σημασία στο πόσο δραστήρια είναι τα καλαμάρια.

color_guide1

Ξεκινώντας αυτήν την ενότητα για το χρώμα, έγραψα πως είναι ένα πολύπλοκο θέμα και ήλπιζα να μην σας μπερδέψω με την ανάλυση μου. Δεν ξέρω αν κατάφερα να σας βοηθήσω ώστε να πάρετε τουλάχιστον μια ιδέα για αυτό το θέμα. Αυτό που σίγουρα ξέρω είναι ότι, μετά την ενασχόληση μου με αυτό το άρθρο, μαζεύοντας πληροφορίες, μου άνοιξε η όρεξη για περισσότερα πειράματα που θα διαρκέσουν πολλά χρόνια ώστε κάποια στιγμή να καταλήξω σε κάποιο συμπέρασμα. Ελπίζω να «άνοιξα» και σε εσάς την όρεξη. Άρα, στην ερώτηση ποιο είναι το σωστό ή λάθος χρώμα, η απάντηση είναι εύκολη : πειραματιστείτε και δοκιμάστε διάφορους χρωματισμούς ώστε μέσα από την εμπειρία να βρείτε τις απαντήσεις.

eoq_color

Είναι όμως η επιλογή χρώματος το σημαντικότερο κριτήριο που θα μας οδηγήσει στην επιτυχία; Η Yo-zuri έχει ένα σλόγκαν (κάτω εικόνα) που σε ελεύθερη μετάφραση είναι : «Τα τρία πιο σημαντικά χαρακτηριστικά που πρέπει να έχει μια καλαμαριέρα για να πιάσει καλαμάρια είναι το σωστό χρώμα, η επιτυχημένη κίνηση και το ρεαλιστικό φινίρισμα». Όπως βλέπετε στο γράφημα, σαν κύριο παράγοντα δίνει το χρώμα, μετά την κίνηση και πολύ λιγότερο το φινίρισμα. Κατά την γνώμη μου, στα δικά μας νερά, το χρώμα έρχεται δεύτερο μετά την κίνηση λόγω του ότι ψαρεύουμε σχεδόν μόνο νύχτα. Όπως και να έχει όμως, ακόμα και αν υποθέσουμε ότι το χρώμα έχει πολύ μικρή συμμετοχή στην επιτυχία, δεν παύει να είναι μια σημαντική λεπτομέρεια και στο ψάρεμα πολλά κρίνονται… στην λεπτομέρεια!

3most_important


ΜΙΑ ΥΓΙΗΣ… ΑΡΡΩΣΤΙΑ!

Αυτά ήταν όλα όσα μπορούσαμε να πούμε για αυτό το τεχνητό δόλωμα που ονομάζουμε καλαμαριέρα. Θυμάμαι όταν το πρωτοαντίκρισα πριν πολλά χρόνια, η πρώτη μου εντύπωση ήταν πως τα καλαμάρια πρέπει να είναι πολύ «αθώα» για να πιάνονται σε ένα τόσο ασυνήθιστο κατασκεύασμα. Από την άλλη, μου κέντρισε την περιέργεια. Αναρωτιόμουν, με ποια λογική κατασκευάστηκε και τι ρόλο παίζουν όλα αυτά τα περίεργα χαρακτηριστικά που έχει; Η δε ενασχόληση μου με το ψάρεμα αυτό, ενίσχυσε την περιέργεια μου και με γέμισε με περισσότερες απορίες. Τώρα που έχω λύσει αρκετές από τις απορίες μου, νιώθω σεβασμό για τα καλαμάρια αλλά νιώθω περισσότερο σεβασμό για τον πολυμήχανο Ιαπωνικό λαό που πραγματικά μπορούμε να πούμε ότι είναι… «άρρωστοι» με το ψάρεμα!

Categories: Eging

About Author

Γιώργος Φενερλής

Ο Γιώργος έχει ασχοληθεί με την αρθρογραφία στον περιοδικό τύπο από το 2004, γράφοντας άρθρα κυρίως για την τεχνική του spinning. Ήταν από τους πρώτους που έγραψε για αυτήν την τεχνική ενώ εισήγαγε και νέες όπως το Eging και το LRF. Τα περιοδικά με τα οποία έχει συνεργαστεί είναι το “Thalassa”, “Boat & Fishing”, “Το Ψάρεμα και τα Μυστικά του” και τέλος το “Ψαρεύω” στο οποίο υπήρξε συνδημιουργός και δούλεψε για ένα μεγάλο χρονικό διάστημα ως αρχισυντάκτης του. Πέρα από την αρθρογραφία έχει ασχοληθεί με παρουσιάσεις προϊόντων, δοκιμές, ρεπορτάζ αγοράς, συνεντεύξεις και ανταποκρίσεις αγώνων αλιείας. Επίσης είναι ο δημιουργός και κάτοχος του παρόντος site.

Write a Comment

Your e-mail address will not be published.
Required fields are marked*